Monografia naukowa pt. „AI-Driven Digital Transformation: Perspectives from a Business School” została opublikowana przez wydawnictwo Routledge. Publikacja przedstawia wieloaspektowe spojrzenie na transformację cyfrową opartą na sztucznej inteligencji z perspektywy dobrze ugruntowanej uczelni wyższej. Zawiera 23 rozdziały podzielone na 6 obszarów tematycznych: wsparcie decyzji, przetwarzanie danych, marketing i rozwój produktów, łańcuchy dostaw, finanse oraz zagadnienia podstawowe.
Monografia dostarcza praktycznych przykładów zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w jednostkach szkoły biznesu, prezentując przystępne studia przypadków ukazujące zarówno korzyści, jak i potencjalne ryzyka związane z wdrażaniem nowych technologii. Autorzy podkreślają rolę sztucznej inteligencji jako strategicznego narzędzia wspierającego innowacje oraz znaczenie szkół biznesu jako katalizatorów zmian w gospodarce cyfrowej. Publikacja akcentuje również aspekty etyczne oraz wagę współpracy między środowiskiem akademickim, biznesem i decydentami publicznymi. Monografia może być cennym źródłem wiedzy dla badaczy i studentów zajmujących się AI, technologią, zarządzaniem innowacjami i edukacją biznesową. Zainteresuje również liderów szkół biznesu odpowiedzialnych za strategie instytucjonalne, twórców programów studiów, specjalistów ds. kształcenia oraz praktyków biznesu poszukujących wskazówek dotyczących wdrażania rozwiązań AI w swoich organizacjach.
Redaktorami monografii są naukowcy, związani z Katedrą Informatyki Ekonomicznej (KIE):
- prof. Witold Abramowicz, kierownik KIE w latach 1990-2024,
- prof. Marek Kowalkiewicz, były pracownik KIE, obecnie kierownik Katedry Ekonomii Cyfrowej w Szkole Biznesu w Queensland University of Technology (Australia) oraz dyrektor QUT Centre for the Digital Economy,
- dr hab. Krzysztof Węcel, prof. UEP, kierownik KIE.
W ramach monografii znalazły się również rozdziały przygotowane we współautorstwie pracowników naszej Katedry:
- Krzysztof Węcel, Witold Abramowicz oraz Marek Kowalkiewicz: „Business Schools in the Era of Artificial Intelligence”
- Szczepan Górtowski, Daniel Korzeniowski oraz Emil Gościniak: „The Use of Generative AI in Automated Assessment of Data Models in Business Intelligence Systems”
- Krzysztof Węcel oraz Marcin Sawiński: „Bridging Knowledge Graphs and Large Language Models: Enhancing Text Generation and Knowledge Extraction”
- Szczepan Górtowski, Elżbieta Lewańska oraz Ihor Muzyka: „Enhancing Visual Reports Through Generative AI Image-Reading Capabilities”