Zespół naukowców z Katedry Informatyki Ekonomicznej UEP wziął udział w konkursie „CheckThat! 2024” organizowanym w ramach międzynarodowej konferencji CLEF (Conference and Labs of the Evaluation Forum). Celem była weryfikacja odporności popularnych podejść do klasyfikacji tekstu stosowanych do problemów oceny wiarygodności.
Temat: OpenFact
OpenFact – projekt realizowany w Katedrze Informatyki Ekonomicznej. Celem projektu jest opracowanie narzędzia do weryfikacji wiarygodności źródeł informacji w Internecie oraz detekcji fałszywych informacji, tzw. fake news przy pomocy metod sztucznej inteligencji. Więcej informacji →
OpenFact ponownie najskuteczniejszy w wykrywaniu fake news
Warsztaty o fake newsach podczas Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki
W ramach XXVII Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki odbyły się warsztaty pt. „Stwórz nam fake’a! (A my go obalimy)”, które zostały przeprowadzone przez pracowników naszej Katedry. Podczas wydarzenia uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak odróżnić fake newsy (fałszywe wiadomości) od prawdziwych informacji oraz jakie narzędzia mogą wykorzystać do weryfikacji treści w mediach społecznościowych.
Preslav Nakov z wizytą na UEP
W dniu 27 lutego 2024 odbyła się wizyta prof. Preslava Nakova z Mohamed bin Zayed University of Artificial Intelligence (MBZUAI) w Katedrze Informatyki Ekonomicznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Podczas spotkania zostały omówione kolejne etapy współpracy w zakresie wykrywania fałszywych informacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Naukowe źródła informacji w artykułach Wikipedii w różnych tematach i językach
Wyniki badań naukowych pracowników naszej Katedry zostały opublikowane w czasopiśmie „Procedia Computer Science” wydawnictwa Elsevier na stronie ScienceDirect. W ramach pracy zostały przeanalizowane setki milionów przypisów artykułów Wikipedii z różnych wersji językowych w celu identyfikacji naukowych źródeł informacji. Dodatkowo artykuły Wikipedii zostały podzielone na różne tematy przy użyciu informacji z projektów Wikipedii oraz opierając się na semantyczne bazy wiedzy – Wikidane i DBpedia.
Wystąpienie na konferencji CLEF 2023
Pracownicy naszej katedry, Ewelina Księżniak oraz Marcin Sawiński, wzięli udział w 14. edycji międzynarodowej konferencji CLEF, która jest poświęcona przetwarzaniu języka naturalnego i wyszukiwaniu informacji. Podczas tego wydarzenia nasi naukowcy przedstawili metodę wykrywania zdań wymagających sprawdzenia, która osiągnęła najlepszy wynik w ramach konkursu organizowanego przez jeden z warsztatów – CheckThat!Lab. Warsztat i konkurs poświęcony jest wykrywaniu fake news z użyciem sztucznej inteligencji.
Ocena jakości esejów studenckich napisanych przez ChatGPT
W dniach 5-6 października 2023 roku odbyła się X Konferencja Naukowa „Wiedza i Technologie Informacyjne w Kreowaniu Przedsiębiorczości” (WiTIwKP) oraz V Kongres Informatyki Ekonomicznej. Podczas tego wydarzenia przedstawiciele naszej Katedry przedstawili wyniki badań dotyczące oceny jakości esejów studenckich napisanych przez ChatGPT.
Generatywna Sztuczna Inteligencja: koniec czy początek lepszej kreatywności studenckiej?
Podczas Konferencji Dydaktycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, pracownicy Katedry Informatyki Ekonomicznej przestawili wyniki badań dotyczące możliwości i ograniczeń generowania tekstów przez narzędzia oparte o generatywną sztuczną inteligencję, analizując zarówno zalety jak i potencjalne zagrożenia. Badania były przeprowadzone na podstawie analizy tekstów generowanych przez ChatGPT w ramach esejów studenckich.
Wystąpienie na konferencji KES 2023
Podczas międzynarodowej konferencji KES 2023 (27th International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems) zostały przedstawione wyniki badań na temat wykorzystania naukowych źródeł informacji w wielojęzycznej Wikipedii w różnych tematach. Tegoroczna edycja konferencji KES została zorganizowana w Atenach (Grecja) w dniach 6-8 września w trybie hybrydowym.
Sztuczna inteligencja w kampaniach dezinformacyjnych: eksperymenty z ChatGPT
Artykuł naukowy pracowników naszej Katedry został opublikowany w czasopiśmie Economics and Business Review. Praca pt. „Artificial intelligence – friend or foe in fake news campaigns” skupia się na analizie wpływu dużych modeli językowych (LLM) na zjawisko fake news. Z jednej strony przyzwoite możliwości generowania tekstu mogą być niewłaściwie wykorzystywane do masowej produkcji fałszywych wiadomości. Z drugiej strony LLM wyszkolone na ogromnych ilościach tekstu zgromadziły już informacje o wielu faktach, zatem … Więcej informacji