Warsztaty o fake newsach podczas Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki

W ramach XXVII Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki odbyły się warsztaty pt. „Stwórz nam fake’a! (A my go obalimy)”, które zostały przeprowadzone przez pracowników naszej Katedry. Podczas wydarzenia uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak odróżnić fake newsy (fałszywe wiadomości) od prawdziwych informacji oraz jakie narzędzia mogą wykorzystać do weryfikacji treści w mediach społecznościowych.

Drzwi Otwarte UEP 2024

Drzwi Otwarte UEP 2024 odbyły się w Budynku Głównym naszej Uczelni. Podczas tego wydarzenia kandydaci na studia mieli okazję porozmawiać z obecnymi studentami i wykładowcami na temat kierunków prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Instytut Informatyki i Ekonomii Ilościowej był reprezentowany przez różne katedry, w tym osoby z naszego zespołu: dr Włodzimierz Lewoniewski, mgr Oskar Riewe-Perła, mgr inż. Aleksandra Wojewoda.

Najczęściej cytowane źródła informacji naukowej w artykułach Wikipedii w różnych językach

W najnowszym numerze czasopisma „Biblioteka” został opublikowany artykuł na temat analizy cytowań i odwołań do prac naukowych w Wikipedii. Analizie poddano 332 mln odwołań referencyjnych zamieszczonych w 61 mln artykułach Wikipedii w 309 wersjach językowych. W celu ujednolicenia metadanych istotnych źródeł informacji wielojęzycznej Wikipedii zostały dodatkowo wykorzystane dane z otwartego katalogu autorów i publikacji naukowych OpenAlex.

Automatyczna ocena jakości artykułów wielojęzycznej Wikipedii oraz identyfikacja istotnych źródeł jej informacji w różnych tematach

Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu odbyło się otwarte seminarium naukowe Instytutu Informatyki i Ekonomii Ilościowej pt. „Automatyczna ocena jakości artykułów wielojęzycznej Wikipedii oraz identyfikacja istotnych źródeł jej informacji w różnych tematach”. Podczas seminarium dr Włodzimierz Lewoniewski omówił metody oraz narzędzia wykorzystywane do analizy i oceny treści w popularnej wielojęzycznej encyklopedii oraz sposobów identyfikacji i oceny źródeł informacji.

Kwantyfikacja amerykanizacji w różnych wersjach językowych Wikipedii

Artykuł naukowy pt. „Quantifying Americanization: Coverage of American Topics in Different Wikipedias” został opublikowany w czasopiśmie „Social Science Computer Review”. Praca stanowi pierwsze globalne, ilościowe potwierdzenie zagadnień często stawianych lub zakładanych w literaturze dotyczącej amerykanizacji oraz zjawisk z nią związanych.

ACADEMIA: Jak oceniać treści z Wikipedii?

W najnowszym numerze czasopisma ACADEMIA został opublikowany artykuł na temat automatyzacji procesu oceny jakości treści w wielojęzycznej Wikipedii. W ramach pracy zostały pokrótce przedstawione wady i zalety otwartego charakteru tej encyklopedii, różnice w systemach ocen jakości oraz wyróżnień dla artykułów Wikipedii pomiędzy wersjami językowymi, kwestie związane z oceną wiarygodności źródeł informacji.

Naukowe źródła informacji w artykułach Wikipedii w różnych tematach i językach

Wyniki badań naukowych pracowników naszej Katedry zostały opublikowane w czasopiśmie „Procedia Computer Science” wydawnictwa Elsevier na stronie ScienceDirect. W ramach pracy zostały przeanalizowane setki milionów przypisów artykułów Wikipedii z różnych wersji językowych w celu identyfikacji naukowych źródeł informacji. Dodatkowo artykuły Wikipedii zostały podzielone na różne tematy przy użyciu informacji z projektów Wikipedii oraz opierając się na semantyczne bazy wiedzy – Wikidane i DBpedia.

Od nauki do praktyki: identyfikacja istotnych źródeł informacji w Wikipedii

Wikipedia, będąc szeroko dostępnym źródłem informacji w erze cyfrowej, przykłada wielką wagę do weryfikowalności swoich treści, co jest fundamentalne dla jej wiarygodności i zaufania. Zasady platformy dotyczące weryfikowalności wymagają, aby wszystkie informacje, zwłaszcza te kontrowersyjne lub dyskusyjne, były poparte wiarygodnymi oraz opublikowanymi źródłami. To zapewnia, że treści w artykułach Wikipedii nie opierają się na osobistych opiniach czy oryginalnych badaniach. Jednak subiektywny charakter pojęcia wiarygodności oraz zależność oceny od wielu czynników … Więcej informacji

Rekord Guinnessa w najdłuższym edytowaniu Wikipedii

Polskojęzyczna społeczność Wikipedii z entuzjazmem uczciła 22. urodziny serwisu, podejmując się niezwykłego wyzwania – pobicie rekordu Guinnessa w najdłuższym wspólnym edytowaniu Wikipedii na świecie. Ambitny cel został osiągnięty w dniach 26-30 września 2023 roku – nieprzerwana edycja Wikipedii przez 100 godzin. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Wikimedia Polska i miało na celu nie tylko ustanowienie nowego rekordu, ale także promowanie Dziedzictwa Polski.

Generatywna Sztuczna Inteligencja: koniec czy początek lepszej kreatywności studenckiej?

Podczas Konferencji Dydaktycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, pracownicy Katedry Informatyki Ekonomicznej przestawili wyniki badań dotyczące możliwości i ograniczeń generowania tekstów przez narzędzia oparte o generatywną sztuczną inteligencję, analizując zarówno zalety jak i potencjalne zagrożenia. Badania były przeprowadzone na podstawie analizy tekstów generowanych przez ChatGPT w ramach esejów studenckich.