Sztuczna inteligencja w kampaniach dezinformacyjnych: eksperymenty z ChatGPT

Artykuł naukowy pracowników naszej Katedry został opublikowany w czasopiśmie Economics and Business Review. Praca pt. „Artificial intelligence – friend or foe in fake news campaigns” skupia się na analizie wpływu dużych modeli językowych (LLM) na zjawisko fake news. Z jednej strony przyzwoite możliwości generowania tekstu mogą być niewłaściwie wykorzystywane do masowej produkcji fałszywych wiadomości. Z drugiej strony LLM wyszkolone na ogromnych ilościach tekstu zgromadziły już informacje o wielu faktach, zatem … Więcej informacji

Pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie CLEF-2023 CheckThat! Lab

Zespół projektu OpenFact wziął udział w konkursie CheckThat! organizowanym w ramach międzynarodowej konferencji CLEF 2023 (Conference and Labs of the Evaluation Forum). Zaproponowana przez naszych naukowców metoda zajęła pierwsze miejsce. Ta metoda pozwala wykrywać zdania w języku angielskim, które wymagają sprawdzenia ze względu na możliwość wprowadzania w błąd.

Sztuczna inteligencja w gospodarce

Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu odbyła się debata na temat sztucznej inteligencji w gospodarce oraz jej wspływu na rynek pracy, edukację, postawy społeczne, relacje interpersonalne. Temat debaty jest niezwykle aktualny i ważny społecznie. Rozwój systemów opartych o sztuczną inteligencję wywołuje coraz więcej dyskusji. Niektórzy znani inżynierzy, wykładowcy, prawnicy i przedsiębiorcy apelują o zawieszenie prac nad systemami sztucznej inteligencji, które są bardziej zaawansowane niż system GPT-4.

Firmy w wielojęzycznej Wikipedii: jakość artykułów oraz ważne źródła informacji

Praca naukowa pracowników naszej Katedry została opublikowana w monografii „Information Technology for Management: Approaches to Improving Business and Society” wydanej przez wydawnictwo Springer. Badania dotyczą automatycznej oceny jakości artykułów Wikipedii oraz wiarygodności źródeł informacji na temat firm w różnych językach.

Najwyższa liczba punktów dla projektu OpenFact

Projekt OpenFact jest prowadzony przez zespół naszej Katedry przy współpracy partnerów technologicznych i merytorycznych, m.in.: Google, Facebook, Bright Data, Harvard University, a także czołowych organizacji fact-checkingowych w Polsce. Podczas ewaluacji pierwszej fazy programu INFOSTRATEG Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w zakresie detekcji fake newsów z użyciem sztucznej inteligencji, projekt OpenFact otrzymał najwyższą liczbę punktów.

Wystąpienia na konferencji IwZ 2022

W dniach 1-2 grudnia 2022 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu odbyła się VIII edycja konferencji naukowej „Informatyka w Zarządzaniu” (IwZ’2022). Podczas tego wydarzenia dr Piotr Stolarski oraz dr Włodzimierz Lewoniewski przedstawili wyniki badań naukowych w zakresie analizy cyfrowych giełd walutowych w oparciu o otwarte dane, oraz oceny podaży i popytu na informacje w wielojęzycznej Wikipedii.

Analiza danych w domenie morskiej

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wydało książkę pt. „Data analysis in the maritime domain”. Książka podsumowuje wieloletnie badania zespołu naszej Katedry w zakresie analizy danych morskich, realizowane w ramach projektów badawczych (SIMMO I oraz HANSA), a także badań indywidualnych. Autorzy książki: Milena Stróżyna, Witold Abramowicz, Krzysztof Węcel, Jacek Małyszko oraz Dominik Filipiak.

Identyfikowanie wiarygodnych źródeł informacji o firmach w wielojęzycznej Wikipedii

Na stronie wydawnictwa IEEE została opublikowana praca naukowa na temat automatycznej identyfikacji wiarygodnych źródeł informacji o firmach w wielojęzycznej Wikipedii. Przedstawione w ramach publikacji modele oceny źródeł informacji mogą pomóc użytkownikom Internetu w poszukiwaniu wartościowych źródeł informacji na temat firm za pomocą otwartych danych z Wikipedii, DBpedii oraz Wikidanych.

Wsparcie procesu fact-checkingu w zwalczaniu fake news

Podczas IX edycji ogólnopolskiej konferencji naukowej „Wiedza i Technologie Informacyjne w Kreowaniu Przedsiębiorczości” (WiTIwKP) przedstawiciele naszej Katedry zaprezentowali narzędzie SocialScan wspomagające weryfikację wiarygodności informacji na portalach społecznościowych. Tegoroczna edycja konferencji odbyła się w dniach 6-7 października w trybie hybrydowym (stacjonarnie w Olsztynie koło Częstochowy oraz zdalnie).

Czy media społecznościowe mogą obronić się przed fake news?

Podczas jedenastej edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej im. Profesora Zbigniewa Czerwińskiego „Matematyka i informatyka na usługach ekonomii” (MIUE 2022) został wygłoszony referat pt. „Czy media społecznościowe mogą obronić się przed fake news?”, w którym zostały przedstawione badania naszej Katedry w zakresie detekcji fałszywych informacji przy pomocy metod sztucznej inteligencji. Tegoroczna edycja konferencji MIUE odbyła się w dniu 16 września w trybie zdalnym.