Drzwi Otwarte UEP 2024 odbyły się w Budynku Głównym naszej Uczelni. Podczas tego wydarzenia kandydaci na studia mieli okazję porozmawiać z obecnymi studentami i wykładowcami na temat kierunków prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Instytut Informatyki i Ekonomii Ilościowej był reprezentowany przez różne katedry, w tym osoby z naszego zespołu: dr Włodzimierz Lewoniewski, mgr Oskar Riewe-Perła, mgr inż. Aleksandra Wojewoda.
Temat: Włodzimierz Lewoniewski
Najczęściej cytowane źródła informacji naukowej w artykułach Wikipedii w różnych językach
W najnowszym numerze czasopisma „Biblioteka” został opublikowany artykuł na temat analizy cytowań i odwołań do prac naukowych w Wikipedii. Analizie poddano 332 mln odwołań referencyjnych zamieszczonych w 61 mln artykułach Wikipedii w 309 wersjach językowych. W celu ujednolicenia metadanych istotnych źródeł informacji wielojęzycznej Wikipedii zostały dodatkowo wykorzystane dane z otwartego katalogu autorów i publikacji naukowych OpenAlex.
Automatyczna ocena jakości artykułów wielojęzycznej Wikipedii oraz identyfikacja istotnych źródeł jej informacji w różnych tematach
Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu odbyło się otwarte seminarium naukowe Instytutu Informatyki i Ekonomii Ilościowej pt. „Automatyczna ocena jakości artykułów wielojęzycznej Wikipedii oraz identyfikacja istotnych źródeł jej informacji w różnych tematach”. Podczas seminarium dr Włodzimierz Lewoniewski omówił metody oraz narzędzia wykorzystywane do analizy i oceny treści w popularnej wielojęzycznej encyklopedii oraz sposobów identyfikacji i oceny źródeł informacji.
Kwantyfikacja amerykanizacji w różnych wersjach językowych Wikipedii
Artykuł naukowy pt. „Quantifying Americanization: Coverage of American Topics in Different Wikipedias” został opublikowany w czasopiśmie „Social Science Computer Review”. Praca stanowi pierwsze globalne, ilościowe potwierdzenie zagadnień często stawianych lub zakładanych w literaturze dotyczącej amerykanizacji oraz zjawisk z nią związanych.
ACADEMIA: Jak oceniać treści z Wikipedii?
W najnowszym numerze czasopisma ACADEMIA został opublikowany artykuł na temat automatyzacji procesu oceny jakości treści w wielojęzycznej Wikipedii. W ramach pracy zostały pokrótce przedstawione wady i zalety otwartego charakteru tej encyklopedii, różnice w systemach ocen jakości oraz wyróżnień dla artykułów Wikipedii pomiędzy wersjami językowymi, kwestie związane z oceną wiarygodności źródeł informacji.
Naukowe źródła informacji w artykułach Wikipedii w różnych tematach i językach
Wyniki badań naukowych pracowników naszej Katedry zostały opublikowane w czasopiśmie „Procedia Computer Science” wydawnictwa Elsevier na stronie ScienceDirect. W ramach pracy zostały przeanalizowane setki milionów przypisów artykułów Wikipedii z różnych wersji językowych w celu identyfikacji naukowych źródeł informacji. Dodatkowo artykuły Wikipedii zostały podzielone na różne tematy przy użyciu informacji z projektów Wikipedii oraz opierając się na semantyczne bazy wiedzy – Wikidane i DBpedia.
Od nauki do praktyki: identyfikacja istotnych źródeł informacji w Wikipedii
Wikipedia, będąc szeroko dostępnym źródłem informacji w erze cyfrowej, przykłada wielką wagę do weryfikowalności swoich treści, co jest fundamentalne dla jej wiarygodności i zaufania. Zasady platformy dotyczące weryfikowalności wymagają, aby wszystkie informacje, zwłaszcza te kontrowersyjne lub dyskusyjne, były poparte wiarygodnymi oraz opublikowanymi źródłami. To zapewnia, że treści w artykułach Wikipedii nie opierają się na osobistych opiniach czy oryginalnych badaniach. Jednak subiektywny charakter pojęcia wiarygodności oraz zależność oceny od wielu czynników … Więcej informacji
Rekord Guinnessa w najdłuższym edytowaniu Wikipedii
Polskojęzyczna społeczność Wikipedii z entuzjazmem uczciła 22. urodziny serwisu, podejmując się niezwykłego wyzwania – pobicie rekordu Guinnessa w najdłuższym wspólnym edytowaniu Wikipedii na świecie. Ambitny cel został osiągnięty w dniach 26-30 września 2023 roku – nieprzerwana edycja Wikipedii przez 100 godzin. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Wikimedia Polska i miało na celu nie tylko ustanowienie nowego rekordu, ale także promowanie Dziedzictwa Polski.
Generatywna Sztuczna Inteligencja: koniec czy początek lepszej kreatywności studenckiej?
Podczas Konferencji Dydaktycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, pracownicy Katedry Informatyki Ekonomicznej przestawili wyniki badań dotyczące możliwości i ograniczeń generowania tekstów przez narzędzia oparte o generatywną sztuczną inteligencję, analizując zarówno zalety jak i potencjalne zagrożenia. Badania były przeprowadzone na podstawie analizy tekstów generowanych przez ChatGPT w ramach esejów studenckich.
Seminarium na Uniwersytecie Tufts
Początek roku akademickiego w Stanach Zjednoczonych zbiegł się z wystąpieniem dra Włodzimierza Lewoniewskiego na Uniwersytecie Tufts. W ramach seminarium dyskusyjnego omówione zostały kwestie związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz wielkich zbiorów otwartych danych do automatyzacji procesu oceny jakości artykułów Wikipedii oraz jej źródeł informacji w różnych wersjach językowych.