Zespół projektu OpenFact wziął udział w konkursie CheckThat! organizowanym w ramach międzynarodowej konferencji CLEF 2023 (Conference and Labs of the Evaluation Forum). Zaproponowana przez naszych naukowców metoda zajęła pierwsze miejsce. Ta metoda pozwala wykrywać zdania w języku angielskim, które wymagają sprawdzenia ze względu na możliwość wprowadzania w błąd.
Temat: fake news
Prawda czy fake news? Jak nie dać się nabrać w Internecie
Podczas XXVI Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki pracownicy naszej Katedry przeprowadzili wykład poświęcony tematyce rozpoznawania fałszywych informacji w Internecie. Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i podzielenia się swoimi doświadczeniami, co dodatkowo wzbogaciło dyskusję i sprawiło, że wydarzenie było nie tylko edukacyjne, ale również interaktywne.
Wykłady i warsztaty podczas Metropolitalnego Festiwalu Nauki ENIGMA
Pracownicy Katedry Informatyki Ekonomicznej przeprowadzili wykłady i warsztaty podczas pięciu edycji Metropolitalnego Festiwalu Nauki ENIGMA. W wydarzeniach wzięło udział ponad 1000 uczniów z różnych szkół Poznania i Szamotuł. Materiały przedstawione podczas Festiwalu zawierały zagadnienia związane z badaniami naukowymi naszej Katedry w zakresie automatycznej identyfikacji fałszywych wiadomości w Internecie, oceny jakości informacji w Wikipedii z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji oraz technologii blockchain.
Najwyższa liczba punktów dla projektu OpenFact
Projekt OpenFact jest prowadzony przez zespół naszej Katedry przy współpracy partnerów technologicznych i merytorycznych, m.in.: Google, Facebook, Bright Data, Harvard University, a także czołowych organizacji fact-checkingowych w Polsce. Podczas ewaluacji pierwszej fazy programu INFOSTRATEG Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w zakresie detekcji fake newsów z użyciem sztucznej inteligencji, projekt OpenFact otrzymał najwyższą liczbę punktów.
Wsparcie procesu fact-checkingu w zwalczaniu fake news
Podczas IX edycji ogólnopolskiej konferencji naukowej „Wiedza i Technologie Informacyjne w Kreowaniu Przedsiębiorczości” (WiTIwKP) przedstawiciele naszej Katedry zaprezentowali narzędzie SocialScan wspomagające weryfikację wiarygodności informacji na portalach społecznościowych. Tegoroczna edycja konferencji odbyła się w dniach 6-7 października w trybie hybrydowym (stacjonarnie w Olsztynie koło Częstochowy oraz zdalnie).
Noc Naukowców 2022
Podczas Nocy Naukowców 2022 pracownicy naszej Katedry przeprowadzili warsztaty pt. „Prawda czy fake news? Jak nie dać się nabrać w Internecie„. Każdy uczestnik tego wydarzenia mógł się dowiedzieć o tym, jak złożonymi i jednocześnie ciekawymi mogą być badania naukowe w obszarze identyfikacji fałszywych informacji.
Czy media społecznościowe mogą obronić się przed fake news?
Podczas jedenastej edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej im. Profesora Zbigniewa Czerwińskiego „Matematyka i informatyka na usługach ekonomii” (MIUE 2022) został wygłoszony referat pt. „Czy media społecznościowe mogą obronić się przed fake news?”, w którym zostały przedstawione badania naszej Katedry w zakresie detekcji fałszywych informacji przy pomocy metod sztucznej inteligencji. Tegoroczna edycja konferencji MIUE odbyła się w dniu 16 września w trybie zdalnym.
Jak identyfikować fałszywe informacje w Wikipedii
W dniach 22-24 kwietnia w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie odbyła się konferencja „Wiosenny Zlot Wikimedian 2022”. Wydarzenie składało się z wykładów, szkoleń, warsztatów, pracy nad problemami projektów dla osób edytujących projekty Wikimedia (w tym Wikipedia, Wikidane oraz inne). Konferencja została zorganizowana przez stowarzyszenie „Wikimedia Polska”.
Zespół KIE rozpoczyna realizację projektu OpenFact
Od 2 grudnia rozpoczyna się realizacja projektu OpenFact, którego celem jest opracowanie narzędzia do weryfikacji wiarygodności źródeł informacji w internecie oraz detekcji fałszywych informacji (tzw. fake news) przy pomocy metod sztucznej inteligencji. W ramach tego projektu pracownicy naszej katedry przygotowują rozwiązanie, którego zadaniem będzie informować użytkownika o wyniku oceny wiarygodności wiadomości w wyszukiwarkach i popularnych sieciach społecznościowych.